kiwikanin.blogg.se

Reflektion Gipsmask

Publicerad 2015-06-02 17:12:17 i Allmänt,

Jag har gjort en Gipsmask som ska föreställa en panda. Den har två ögon, två öron, en nos, en mun och så ska den vara svart och vit.
Jag valde att göra en panda för att dom är söta och jag gillar pandor. 
En panda är inte en människa men jag gjorde en panda för att den är ju både svart och vit och det kan människor också vara. Människor är unika, men har också många likheter med andra djur bland annat pandor. Dom är både lika och unika. Och både människor och pandor är däggdjur.

Divergent handlar om Beatrice prior (huvudpersonen) som bor i ett samhälle som är indelat i fem falanger där var och en representerar olika förmågor. Som tonåring är man tvungen att bestämma sig för om man vill stanna i sin falang eller byta till en annan. 
Vad man än väljer, så väljer man för resten av sitt liv. Beatrice prior som just ställs inför detta valet, bär på hemligheten att hon är en divergent , vilket innebär att hon inte passar in i någon enskild falang. 
Om någon visste skulle det innebära en säker död, men samtidigt inser hon att hon kan förändra världen hon lever i och rädda de människor hon älskar.
Jag tycker att divergent visar hur man är som människa genom att man inte behöver tillhöra en specifik falang utan att man kan vara mer än en sak. 

Jag tror att "en hjältes resa" handlar om en helt vanlig människa som blir en hjälte genom att ta sig till en annan värld och besegra ett monster och ta sig tillbaka och ha klarat av det.

En "hjälteresa" jag har gjort var när jag, min syster och min mamma skulle gå ut med våran hund, Kasper i skogen. Det började med att mamma tvingade oss att gå ut med Kasper. Så vi åkte till en skog i Svartedalen. När vi hade gått ungefär halva vägen så satte vi oss och fikade under ett tak typ. När vi hade fikat klart så började det regna, hagla och åska på samma gång, det kom dom en chock så vi stannade kvar under taket en stund för att se om det blev bättre men det blev bara värre och värre så vi sprang allt vad vi kunde till bilen. När vi var framme i bilen så åkte vi hem. 

(Jag va sjuk när vi skulle fotografera våra skisser så kunde inte lägga ut en bild på den)

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela